Bütyköltem

Néha mindenféle érdekes dolgokat rakok össze otthon, melyek egy része talán másokat is érdekelhet.

TIVEDA

  • Így előzd meg a büntetést!Ti megszoktátok már a VÉDA kapukat az utakon? Hogy jövet-menet figyelik mindent jól csináltok-e, nem telefonáltok, nem érintitek a záróvonalat, és azonnal megálltok, ha sárgára vált a jelzőlámpa? Hogy...
  • Így működik a TIVEDAMivel a TIVEDA-ban használt ESP8266 összesen 96Kbyte rammal rendelkezik, aminek nagy részét az alap rendszer elfoglalja, ezért az iGO-val vagy a Waze-el ellentétben nem volt lehetőségem arra, hogy...
  • Kijelzőt a TIVEDáraTegnap kaptam ezt a kis videót, ahol egyik olvasóm mutatja meg, hogy kis átalakítással akár egy OLED kijelző is ráköthető a TIVEDára, ami így már a pontos sebességet és időt is ki tudja jelezni. A...
  • TIVEDA firmware feltöltésElkészültem végre az ígért videóval a TIVEDA szoftver feltöltéséről. A Wemos D1 mini a CH340 meghajtót igényli. Ezt windowshoz itt találjuk meg, ha telepítettük, akkor csatlakoztatás után egy új COM...
  • TIVEDA beépítéseAmikor az elkészült TIVEDA-t szeretnénk fixen beszerelni egy járműbe, az első probléma, amit meg kell oldani, az az, hogy a jármű áramellátása általában 12 voltos (ritkábban 6), a mi vezérlőnk viszont...
  • Ti küldtétekAz elmúlt napokban egyre több visszajelzést kapok olyanoktól, akik a korábbi cikkem alapján megépítették saját TIVEDA készüléküket. Ezekből osztanék meg párat veletek, háthat lesznek olyanok, akik...

Friss topikok

Linkajánló

Okmányiroda, kormányablak időpontfoglalás térképen. Ha hivatali ügyet kell intézned, érdemes itt kezdened.

Ha kiváncsi vagy melyik izzót éri meg megvenni, akkor próbáld ki a másik oldalamat is!

Also check out my light cost calculator site!

Így működik a TIVEDA

2016.09.02. 23:25 Mr. Big

szendehely.jpgMivel a TIVEDA-ban használt ESP8266 összesen 96Kbyte rammal rendelkezik, aminek nagy részét az alap rendszer elfoglalja, ezért az iGO-val vagy a Waze-el ellentétben nem volt lehetőségem arra, hogy valódi, az utakat is tartalmazó térképet töltsek be. Ennek hiányában viszont egy ellenőrző ponthoz közeledve nagyon nehéz lett volna eldönteni, hogy az oda vezető úton, vagy egy párhuzamos utcában halad-e az autós. Így bár egyszerűnek tűnik, de nem működik az a megoldás, hogy csak a kapuk koordinátáit tárolom el, és a pozíció alapján az azoktól légvonalban mért távolságot számolja a készülék.

Ennél egy kicsit bonyolultabb, de jobb eredményt adó megoldást választottam: a "térkép" valójában zónákat jelent, amikbe belépve a készülék riaszt.

Az alábbi útmutatót azok figyelmébe ajánlom, akik esetleg segítenének a térkép hibák javításában, vagy saját térképet szeretnének készíteni.

A térkép szerkesztésére a mindenki által elérhető google-earth alkalmazást használom. A rendőrség oldalán megtalálható egy lista, az összes VÉDA kapu pontos GPS koordinátáival együtt. A google earth a koordináták beírása után az adott helyszínre ugrik. Ekkor fogom a felső menüsorból a "poligon" eszközt, majd egyszerűen körülrajzolom az útszakasz a kaput megelőző és követő 300-400 méteren. Egyszerű esetben ez valahogy így néz ki:

totvazsony.jpg

Mivel takarékoskodnom kell a TIVEDA memóriájával, a legtöbb zóna csak egy négyszög, az úttest mellett 4-5 méter ráhagyással, jellemzően legfeljebb ennyi a GPS vevő pontatlansága.

Néha azonban az út kanyarodik annyit, hogy nem fér el egy négyszögben, vagy más úttestek is beleesnek, ahol már nincs szükség figyelmeztetésre. Sok esetben ezt is egy ötszögből meg lehetett oldani, mint itt:

epleny.jpg

Az egyes poligonokat a beazonosíthatóság kedvéért elneveztem, különösebb jelentősége a névnek viszont nincsen. A megjegyzés mező viszont fontos: ide lehet beírni a sebességhatárt, az alábbi formában:

limit: 50

A készülék ebből kiszámolja az egyes figyelmeztetési szinteket.

A nagyobb forgalmú autópályákon igyekeztem elkerülni, hogy a másik oldali kapu miatt is riasszon, illetve itt fordul elő az is, hogy csak egy oldalon található kapu. A GPS pontatlansága miatt azonban ráhagyással kellett számolnom. Ezekben az esetekben a megoldást az jelentette, hogy az adott zónához megadható egy útirány, és a készülék csak akkor riaszt ha a gépjármű ebbe az irányba +-30 fok halad.

Ennek szerkesztése kicsit trükkösebb: azért, hogy az irányt ne szemre kelljen kitalálnom, ilyen esetekben egy egyenest veszek fel a térképre, általában a zónában az útfelület felett, vagy azzal párhuzamosan. Ennél a Dunakeszinél lévő kapunál a fehér vonalat kell (nagy nézetben) nézni:

dunakeszi.jpg

Az irányt a végpontok sorrendje határozza meg: mindig az elsőnek felvett ponttól a második felé haladva fog a riasztás bekapcsolni.

Az irányegyenest a riasztási zónával megegyező névvel kell felvenni, ahogy az a fenti képen baloldalon látszik. Ez alapján fogja ugyanis a konverter a zónához rendelni.

És persze volt pár eset, ahol nem lehetett elkerülni, hogy viszonylag nyakatekert poligont hozzak létre, mint itt Ságváron:

sagvar.jpg

Az elkészült térképet végül kml formátumban exportáltam, ez letölthető innen. Mindenkit arra kérek, hogy tartsa tiszteletben a projekt nyílt forráskódú licencét, és csak akkor használja fel, ha a módosításait hajlandó megosztani másokkal is.

Ebből egy php scripttel állítottam elő azt a bináris formátumot, amit a mikrokontroller is könnyen tud értelmezni. Ha viszont valaki javításokat végezne a térképen, de nem tud php-t futtatni, akkor elég, ha a módosított kml-t eljuttatja nekem.

36 komment

Címkék: térkép tiveda google-earth

A bejegyzés trackback címe:

https://butykoltem.blog.hu/api/trackback/id/tr6311672316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Taylorandhoffer 2016.09.03. 05:09:57

Üdv, remek leírás, mindenre választ kaptam, köszönöm. Mennyi módosítással járna ha egy hétszegmentessel a sebbeséget ki lehetne iratni?

Mr. Big 2016.09.03. 21:15:46

@Taylorandhoffer: mindenképpen valami olyan kell, amit valamilyen buszon keresztül lehet programozni, mert nincs sok lába a D1-nek.
Esetleg egy ilyesmi is megfelelne?
www.aliexpress.com/item/OLED-Shield-for-WeMos-D1-mini-0-66-inch-64X48-IIC-I2C/32627787079.html
Ez egyszerűen csatlakoztatható a D1 minihez, és vannak kódkönyvtárak a megjelenítésre.
A lábkiosztást viszont módosítani kell, mert ha jól értem pont oda tettem a csipogót, ahol ez kommunikálna. Ez mondjuk nem nagy feladat, mert a config.h-ban állítható minden láb.

zkakuszi 2016.09.03. 21:53:38

Üdv, írtam üzenetet, de nem kaptam választ .. ha visszajeleznél a profilomban található email-re örülnék a kapcsolatfelvételnek kapcs felvétel után törlöm ezt az üzenetet

uninterested 2016.09.05. 14:58:13

@Mr. Big: Szia, az utolsó képnél elírtad a települést, Ságvár és nem Sárvár. Sárvári lévén kicsit csodálkoztam, hogy nem ismerem fel a műholdas képet.

uninterested 2016.09.05. 14:59:11

Mindenesetre köszi a leírást! Nagyon hasznos!

Mr. Big 2016.09.05. 15:10:01

@uninterested: köszönöm, javítottam és elnézést

Szatti2 2016.09.16. 09:41:40

Szia!

Megépítettem, tesztelem.
Eddig csak egy kapunál tudtam tesztelni.
Egy frissítési javaslat:
Pécs, Komlói útról a 6-os útra fordulva csak akkor jelez amikor már lát a kamera. Jobb lenne, ha már a Komlói út alsó részén jelezne.

suvi78 2016.09.19. 07:59:15

Szia!

Szeretnék saját fordítást készíteni, de a következőket nem emészti a rendszer:
85. sor wifiManager.setNonBlocking(true);
117. sor wifiManager.process();
A két sort kihagyva a fordítás sikeres.

Mr. Big 2016.09.19. 10:41:06

@suvi78: a WifiManager-t patchelni kellett, hogy tudjon asyncron működni (azaz ne álljon meg az egész, amíg a wifit keresi). Ha ez neked nem gond, akkor jó az a módosítás, amit csináltál.

Ha gond, akkor a patchelt wifimanagert kell használnod, amit innen tudsz letölteni: github.com/mrbig/WiFiManager/tree/f/non_blocking_api

Mr. Big 2016.09.20. 22:27:56

@Szatti2: felraktam a térképet google mapsre is, sajnos egyben csak a felét fogadta el:
www.google.com/maps/d/viewer?mid=1eYbDy-ykVXeNmP3T0i813Osv7Qg

Itt a "Pecs" jelölésűről van szó? A hasonló kereszteződésekkel mindig kicsit bajban voltam, mert a keresztbe menő forgalmat meg nem akarom nagyon "riasztani".

Van javaslatod arra, hogy hogyan lenne érdemes a zónát módosítani?

Szatti2 2016.09.21. 09:25:03

@Mr. Big: Igen, arról a pontról van szó.
Fent és lent még hozzájelölnék egy kisebb szakaszt, mondjuk így: szattidekor.hu/egyeb/jav.jpg

Szatti2 2016.09.22. 22:50:54

@Mr. Big: Ma találtam egy Védát amire nem jelez! Szekszárdon az M6-on a felhajtó és a Mol kút között. Egyik irányban sem jelzett!

mosmá énis 2016.10.02. 17:33:12

Hahó Kedves Emberek!
Óriási ötlet ez a cucc, össze is raktam, működik, sipol, villog stb.
Nagy köszi!

De szerintem a Márkó és Veszprém közötti kapu nincs benne, nem is jelez itt. Emitt a helye:
https://www.google.hu/maps/@47.1144697,17.8486828,384m/data=!3m1!1e3
Mindkét oldalon van.

Esetleg alkalom-adtán, ha nem nagy gond, belekerülhetne?

Mr. Big 2016.10.02. 23:57:15

@mosmá énis: kicsit bizonytalan vagyok ebben. A police.hu hivatalos listájában nem szerepel ( www.police.hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/zsaru-magazin/veda-fix-kamerak-listaja ), és a traffihunter.hu szerint is HU-GO ellenőrző pont van ott. A Waze szerint viszont traffipax, és általában elég pontosak szoktak lenni.

Jársz arra mostanában? Sötétedés után elég jól látszanak a kamerákban az infravörös ledek (piros fények a kamera körül) a VÉDA kapukban. Meg tudod esetleg nézni?

Köszönöm

mosmá énis 2016.10.03. 08:46:38

@Mr. Big: Kicsit elhamarkodtam... Én biztos voltam benne, hogy az. De utánanéztem, és a környezetemben többen azt állítják, hogy csak teherautó matricákat ellenőrző kapu. Jó tudni :)
Köszi!

Mr. Big 2016.10.03. 10:44:11

@mosmá énis: köszönöm, ez legalább megerősítés :)
Ha jól tudom, a HUGO kapuk előtt nincs kitéve a "Traffic control" tábla. A radarosok előtt viszont kötelező

mosmá énis 2016.10.03. 11:09:08

Ezt meg fogom nézni, legközelebb, ha arra járok, és itt is megírom, hogy a kérdés rövidre legyen zárva :)

suvi78 2016.10.16. 12:41:03

A Dunaújváros 6-os úton lévő védánál 90 Km/h van beállítva megengedett sebességnek, a Tiveda ennek megfelelően figyelmeztet. A Duna-petrol benzinkút miatt ide megépült kanyarodó sáv elkészülte óta, itt csak 70 Km/h a megengedett sebesség mindkét irányból közelítve.

KerGe 2016.10.16. 15:51:32

Szuper a projekt, köszönöm a megosztást, és a bele fektetett munkát! Megépítettem én is a leírás alapján az eszközt, nagyon tetszik! :)

Arra gondoltam, hogy az autópályákra telepített fix sebességmérőket is belevehetnénk a térképre. Mi a véleményetek?

KerGe 2016.10.16. 16:14:47

Bocsi, figyelmetlen voltam, látom már elkezdődött a felvitel a "hagyományos" jelölés alatt. :D

Mr. Big 2016.10.17. 00:00:26

@suvi78: köszönöm, módosítottam, kiment a friss térkép

Az Ingázó 2016.10.27. 11:23:25

@Mr. Big:
Lenne egy kérdésem! Nem lehetne a térképre rádobni a rendörség honlapján található tervezett sebességmérési helyeket és idöpontokat is?

Mr. Big 2016.10.28. 02:15:09

@Az Ingázó: Nézegettem, de nem találtam igazán jó forrást. A police.hu-n fent vannak nagyjából egy hónapra előre, de azt hiszem egy pdf fájlban és a pozíciót is elnagyoltan adják meg (X utca Y településen reggel 8-tól délután 4-ig). Ez valószínűleg kézi feldolgozást igényelne, továbbá egyáltalán nem biztos, hogy az adott időben tényleg ki is mennek.

Az Ingázó 2016.10.28. 08:21:54

@Mr. Big:
Megpróbálok valakivel ezügyben értekezni a rendörségen. Ha úgy alakul, egy xml-be megtudom adni neked az ellenörzési helyet és az idöpontokat, hogy mikor mérnek az adott pontban. Ha ez sikerülne, te módosítod a kütyü szoftverét annyival, hogy idöpontot is figyelembe vegyen? :)

Mr. Big 2016.10.28. 10:03:35

@Az Ingázó: ha van ilyen az megkönnyíti, de határidőt nem fogok tudni vállalni arra, hogy mikor lesz kész

jeriko 2016.11.07. 13:31:25

Szia!
Egy ötlet a térképre (talán egyszerűbb a tárolása és kezelése):
- Tárold le a véda kapuk pontos helyzetét
- Tegyél fel "érintési pontokat" az egyes kapukhoz. Egy kapunál csak akkor figyelmeztessen, ha előtte X időn belül érintetted valamelyik "érintési pont"-ot (elhaladtál X méter sugarú környezetében). Ezzel talán kevesebb ponttal le lehet tárolni a térképet, megoldódik az irány kezelése is (melyik érintési ponton haladtál át a Kapu előtt), és nem kell poligonokkal számolni, csak pontok X sugarú környezetével.

S.Tom68 2017.06.27. 21:50:27

Szia Mr. Big!
Először is gratulálok a fejlesztésedhez!
Szerettem volna kipróbálni a szerkesztés részét de elakadtam, ebben kérném a segítségedet.

Wampserveren futtatva a .php-t a következő üzenetet kapom:

( ! ) Notice: Undefined index: argv in C:\wamp\www\veda\convertkml.php on line 2
Call Stack
# Time Memory Function Location
1 0.0018 320096 {main}( ) ..\convertkml.php:0
Usage: convertkml.php [Veda.kml] [Veda2.kml]

Mit csinálok rosszul?

A .php file első sorában változtattam csak az alábbiak szerint:
... ("Usage:\n\tconvertkml.php [Veda.kml] [Veda2.kml]\n");

Köszönöm a segítséget, Tamás

Mr. Big 2017.06.27. 22:29:01

@S.Tom68: szia

Ne böngészőből indítsd el, hanem parancssorból, a php.exe convertkml.php bdmdnetifajl.kml paranccsal. Úgy tudom a wamp is fel szokott rakni egy konzolos phpt.

S.Tom68 2017.07.03. 18:58:44

@Mr. Big: Köszönöm a válaszod, az utóbbi napok kicsit elcsúsztak. Megpróbálom, aztán írok.

Szia, Tamás

Csaba Surányi 2017.07.10. 13:45:27

Kedves Mr Big!
Nagyom klassz ez a cucc, össze is raktam, működik, sípol, villog okés.
Nagy szépen köszönöm a sok munkádat vele.
Tisztelettel:
Csaba

Attila75Nk 2017.08.29. 11:45:49

Sziasztok,

köszönöm a sok munkát amit belefektettél ebbe a projectbe.
Nagyon jól működik a kis kütyü :).
Találtam viszont egy kis problémát, az alábbi koordinátán található 47.842803362 19.098315294 kamerát nekem csak akkor jelezte a készülék amikor már átmentem alatta és kiértem a Településről. Szendehely felől jöttem, és csak a Katalinpusztai tábla után jelzett amikor már elhagytam a Félkarú ellenőrt. Lehet, hogy én tévedek és nem a félkarú toronyba van beépítve a kamera?

Válaszotokat előre is köszönöm.

Üdv

Attila

iQwerty 2017.10.18. 20:02:40

Hi!

Van-e fix helye a térkép fájlnak? (Hol?)
Hogyan lehet wifi-n frissíteni (ota)?
Hol látom, hogy mi a legfrissebb térkép verzió?
Üdv,
Tamás

Mr. Big 2017.10.18. 22:42:11

@iQwerty: szia a frissítések a ota.sneaker.hu/ címről jönnek, a kódot a performOTA() metódusban találod a tiveda.ino-ban (itt: github.com/mrbig/tiveda/blob/master/tiveda.ino#L306 )
A térkép verziót http headerekkel kommunikálja le, pontosabban a kliens mondja, hogy neki mi van, a szerver erre pedig vagy azt válaszolja, hogy nem kell frissíteni, vagy pedig küldi a térképet. Jelenleg a legfrissebb verzió: 0x1fa3f44e

Egyébként a folyamat nagyjából ugyanaz, mint amit a dokumentációban is bemutatnak: esp8266.github.io/Arduino/versions/2.0.0/doc/ota_updates/ota_updates.html#http-server

iQwerty 2017.10.26. 01:22:16

@Mr. Big: Köszi.
Azóta meg is építettem, mindkét verziót (LED-es és kijelzős). Én elemesre csináltam, nem akarom mindig használni, csak autópályán.
Nekem kicsit hangos volt, ezért betettem egy 100 ohmos ellenállást a csipogó tápjába. Így most pont tökéletes. A gyerekek sem ébrednek fel rá. :)
Nekem ilyen lett:

www.dropbox.com/sh/pgpud04dldhevt5/AAClXh9dEQY0R60ieMw2hnEUa?dl=0

Dobozt fabrikálok rá. Gondolkozom, hogy egy gyorsulás mérőt kéne még rátenni, hogy bekapcsoljon automatikusan.

Mr. Big 2017.10.29. 17:26:37

@iQwerty: köszönöm a képet. Mennyi ideig tart ki egy elem garnitúra?

iQwerty 2017.11.01. 00:01:12

@Mr. Big: Még nem tudom, mert nem fogyott még el az első garnitúra. Egy hosszabb út volt eddig, (Budapest-bFonyód oda vissza), illetve a városban néha használom, csak érdekesség képpen.
süti beállítások módosítása