Bütyköltem

Néha mindenféle érdekes dolgokat rakok össze otthon, melyek egy része talán másokat is érdekelhet.

TIVEDA

  • Így előzd meg a büntetést!Ti megszoktátok már a VÉDA kapukat az utakon? Hogy jövet-menet figyelik mindent jól csináltok-e, nem telefonáltok, nem érintitek a záróvonalat, és azonnal megálltok, ha sárgára vált a jelzőlámpa? Hogy...
  • Így működik a TIVEDAMivel a TIVEDA-ban használt ESP8266 összesen 96Kbyte rammal rendelkezik, aminek nagy részét az alap rendszer elfoglalja, ezért az iGO-val vagy a Waze-el ellentétben nem volt lehetőségem arra, hogy...
  • Kijelzőt a TIVEDáraTegnap kaptam ezt a kis videót, ahol egyik olvasóm mutatja meg, hogy kis átalakítással akár egy OLED kijelző is ráköthető a TIVEDára, ami így már a pontos sebességet és időt is ki tudja jelezni. A...
  • TIVEDA firmware feltöltésElkészültem végre az ígért videóval a TIVEDA szoftver feltöltéséről. A Wemos D1 mini a CH340 meghajtót igényli. Ezt windowshoz itt találjuk meg, ha telepítettük, akkor csatlakoztatás után egy új COM...
  • TIVEDA beépítéseAmikor az elkészült TIVEDA-t szeretnénk fixen beszerelni egy járműbe, az első probléma, amit meg kell oldani, az az, hogy a jármű áramellátása általában 12 voltos (ritkábban 6), a mi vezérlőnk viszont...
  • Ti küldtétekAz elmúlt napokban egyre több visszajelzést kapok olyanoktól, akik a korábbi cikkem alapján megépítették saját TIVEDA készüléküket. Ezekből osztanék meg párat veletek, háthat lesznek olyanok, akik...

Friss topikok

  • Slinger Benjamin: @Fehér Tibor: Szia.Esetleg tudnal segiteni nekem, mivel te mar tobbet megepitettel sikeresen.Bov... (2018.08.08. 10:47) Így előzd meg a büntetést!
  • Mr. Big: @biela: szia, sajnos ez már elég régen volt, és már nem UPC területen vagyok, a médiaboxot is viss... (2018.06.27. 13:38) UPC médiabox használata MythTV-vel
  • t.aki: Sziasztok! Aki nagyon profi ennek a nagyon ötletes dolognak a programozásában,tudna nekem segíten... (2018.06.20. 12:10) Ti küldtétek
  • Kelepeisz Lajos: Sziasztok! Már én is lassan egy éve használom ezt a frankó kis eszközt, de most egyszer csak elha... (2018.02.25. 14:57) TIVEDA firmware feltöltés
  • BGuz: @zolidujv: Itt megtalálod: drive.google.com/drive/folders/0B0ST4AiJ-5SjYnFtNDF6bFhSQlE (A rajzon... (2018.02.03. 11:31) Kijelzőt a TIVEDára

Linkajánló

Okmányiroda, kormányablak időpontfoglalás térképen. Ha hivatali ügyet kell intézned, érdemes itt kezdened.

Ha kiváncsi vagy melyik izzót éri meg megvenni, akkor próbáld ki a másik oldalamat is!

Also check out my light cost calculator site!

Megújult a Rába Steiger

2016.12.05. 11:30 Mr. Big

A távirányítós autó felújításáról szóló postom megihlette Lacit is, aki szeretett lemezárugyári Rába Steigerébe lehelt új életet. Rendhagyó módon most egy vendég poszt következik.

 

img_3757_resize.JPG

Maga a traktor fémlemezből készült, vezetékes (bowden-es) távirányítóval rendelkezett. A távirányítóján két gomb volt: előre, illetve hátra.

A hátsó részben egy elemtartó 2 db 4,5V-os laposelemet fogadott, a meghajtó motor az első részben egy áttételen keresztül hajtja meg a differenciálművel(!) rendelkező első tengelyt.

A hátsó részbe az átalakítás után egy 4 db AA méretű elemet fogadó kapcsolós elemtartó került. A tápellátást 4 db 2450 mAh-s NiMh akku látja el.

A WiFi-s vezérlő és a motormeghajtó az első részbe került. Mivel az eredeti motor benne maradt, az pedig 9V-os, így szükségem volt még egy feszültségnövelő modulra is, ami az akkuk kb. 4,8V feszültségéből 9V-ot állít elő.

img_3753_resize.JPG
Az ESP8266 nodeMCU modul PWM jellel vezérli a motort, így 0-100% között változtatható a sebesség.
A traktor középcsuklós kormányzású, így a fordulást egy szervo segítségével viszonylag egyszerűen meg lehetett oldani. A szervo 3-7V közötti tápfeszültségről működik, közvetlenül az akkukról kapja a feszültséget.

A lehető legegyszerűbb és átláthatóbb vezérlést szerettem volna megalkotni, így nem a Mr. Big által alkotott forráskódot hanem az "eredeti" RoboRemo példakódot  használtam kiindulási alapnak.

A szoftveres PWM-et én is lecseréltem hardveres PWM-re, és kiegészítettem egy akkumulátor védelemmel is és egy akku feszültség visszajelzéssel is.

Az alkalmazott NiMh akkukat 1V alatt nem tanácsos használni, 0,9V alá pedig semmiképp sem szabad meríteni, így 4V-os feszültség alatt a motor és szervó tiltva vannak.

A WiFi-s modul ettől függetlenül még működik, így az okostelefonon látható a leállás oka és fel lehet tölteni az akkukat.

Ahhoz hogy a nodeMCU mérni tudja a tápfeszültséget egy 330k ellenállást kellett forrasztani a Vin és az A0 lábak közé. A mérhető feszültség tartomány 0-6,5V közötti.

A motor PWM vezérlése miatt, alacsony sebességtartományban a feszültségnövelő DC-DC átalakító kimenete 9V-ról akár 15V-ig is felment, így a motorra egy 33nF/100V fóliakondenzátor,a DC-DC modul kimenetére pedig egy 4,7uF/50V elektrolit kondenzátor került.


img_3758_resize.JPG

A vezérlő szoftver mindössze egyetlen init.lua file-ból áll, a könnyű kezelhetőség miatt a nodeMCU Wifi hotspot-ként (Access Point-ként) működik. (az egyszerűség kedvéért a jelszó ugyanaz, mint az SSID: RabaSteiger) Mindössze kétféle utasítást fogad: sebesség és kormányzás, valamint egy információt ad: mért akku feszültség.

Rövid kis videó az elkészült traktorról:


Felhasznált alkatrészek:

A traktor újra életre kelt, szépen teszi a dolgát, jár-kel, de a sebességét kicsit korlátozni kellett, így a motor 9V-os tápfeszültsége 7,3V-ra csökkent.

A kezdéshez egy kis segítség, mert én is nehezen szedtem össze az infókat:

A NodeMCU készhezvételét követően AT módban van, először firmware-t kell rá tenni. Ehhez az ESP8266Flasher.exe-t használtam.

Ezután készíttettem egy firmware-t a https://nodemcu-build.com/ oldal segítségével. Ezután két firmware-t kaptam, egyik nevének végén integer van, a másiknak float, én a float-ot használtam.

esp8266flasher_1.png

A firmware feltöltéséhez nem szükséges semmilyen I/O-t összekötni, a nodeMCU (ESP8266-12E) (és a wemos D1 mini is) áramköri kialakítása megoldja ezt helyettünk, egyszerűen csak a Flash(F) gombra kell kattintani.


esp8266flasher_2.png

Végül az ESP chip explorer-t kell letölteni a https://esp8266.ru/esplorer/ oldalról.
A program elindítása után COM port nyitás jön (nagy Open gomb megnyomás 115200 baud sebesség mellett), meg kell nyitni az init.lua file-t és a Save to ESP gombra kell kattintani.

A programozás ezzel kész is.

A program sok comment-et tartalmaz, további kérdésekre ott található a válasz, letöltéséhez kattinst ide.

Laci

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://butykoltem.blog.hu/api/trackback/id/tr9912023409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bati67 2016.12.05. 21:25:41

Hááát... Le a kalappal!!! :-)

És hogyan kanyarodik?

LaciC 2016.12.06. 07:38:45

@bati67: A szervo a fülke alatt van, két "kötél" köti össze a hátsó résszel, ahogy a szervo fordul, úgy mozdul a hátsó rész.
A hátsó kerekek egymástól függetlenül forognak, elöl pedig a differenciálmű miatt akár álló helyzetben is beáll a kívánt pozícióba.

Userbh 2017.01.22. 16:09:21

Szia Szeretnék én is egy ilyen átalakítást eszközölni és megvan a jó alapgépem egy Ferrari, kérdezem hogy ios re milyen távirányító program létezik amit fizetés nélkül lehetne használni ? és tud kommunikálni evvel az esp 8266 al ?