Bütyköltem

Néha mindenféle érdekes dolgokat rakok össze otthon, melyek egy része talán másokat is érdekelhet.

TIVEDA

  • Így előzd meg a büntetést!Ti megszoktátok már a VÉDA kapukat az utakon? Hogy jövet-menet figyelik mindent jól csináltok-e, nem telefonáltok, nem érintitek a záróvonalat, és azonnal megálltok, ha sárgára vált a jelzőlámpa? Hogy...
  • Így működik a TIVEDAMivel a TIVEDA-ban használt ESP8266 összesen 96Kbyte rammal rendelkezik, aminek nagy részét az alap rendszer elfoglalja, ezért az iGO-val vagy a Waze-el ellentétben nem volt lehetőségem arra, hogy...
  • Kijelzőt a TIVEDáraTegnap kaptam ezt a kis videót, ahol egyik olvasóm mutatja meg, hogy kis átalakítással akár egy OLED kijelző is ráköthető a TIVEDára, ami így már a pontos sebességet és időt is ki tudja jelezni. A...
  • TIVEDA firmware feltöltésElkészültem végre az ígért videóval a TIVEDA szoftver feltöltéséről. A Wemos D1 mini a CH340 meghajtót igényli. Ezt windowshoz itt találjuk meg, ha telepítettük, akkor csatlakoztatás után egy új COM...
  • TIVEDA beépítéseAmikor az elkészült TIVEDA-t szeretnénk fixen beszerelni egy járműbe, az első probléma, amit meg kell oldani, az az, hogy a jármű áramellátása általában 12 voltos (ritkábban 6), a mi vezérlőnk viszont...
  • Ti küldtétekAz elmúlt napokban egyre több visszajelzést kapok olyanoktól, akik a korábbi cikkem alapján megépítették saját TIVEDA készüléküket. Ezekből osztanék meg párat veletek, háthat lesznek olyanok, akik...

Friss topikok

Linkajánló

Okmányiroda, kormányablak időpontfoglalás térképen. Ha hivatali ügyet kell intézned, érdemes itt kezdened.

Ha kiváncsi vagy melyik izzót éri meg megvenni, akkor próbáld ki a másik oldalamat is!

Also check out my light cost calculator site!

Megújult a Rába Steiger

2016.12.05. 11:30 Mr. Big

A távirányítós autó felújításáról szóló postom megihlette Lacit is, aki szeretett lemezárugyári Rába Steigerébe lehelt új életet. Rendhagyó módon most egy vendég poszt következik.

 

img_3757_resize.JPG

Maga a traktor fémlemezből készült, vezetékes (bowden-es) távirányítóval rendelkezett. A távirányítóján két gomb volt: előre, illetve hátra.

A hátsó részben egy elemtartó 2 db 4,5V-os laposelemet fogadott, a meghajtó motor az első részben egy áttételen keresztül hajtja meg a differenciálművel(!) rendelkező első tengelyt.

A hátsó részbe az átalakítás után egy 4 db AA méretű elemet fogadó kapcsolós elemtartó került. A tápellátást 4 db 2450 mAh-s NiMh akku látja el.

A WiFi-s vezérlő és a motormeghajtó az első részbe került. Mivel az eredeti motor benne maradt, az pedig 9V-os, így szükségem volt még egy feszültségnövelő modulra is, ami az akkuk kb. 4,8V feszültségéből 9V-ot állít elő.

img_3753_resize.JPG
Az ESP8266 nodeMCU modul PWM jellel vezérli a motort, így 0-100% között változtatható a sebesség.
A traktor középcsuklós kormányzású, így a fordulást egy szervo segítségével viszonylag egyszerűen meg lehetett oldani. A szervo 3-7V közötti tápfeszültségről működik, közvetlenül az akkukról kapja a feszültséget.

A lehető legegyszerűbb és átláthatóbb vezérlést szerettem volna megalkotni, így nem a Mr. Big által alkotott forráskódot hanem az "eredeti" RoboRemo példakódot  használtam kiindulási alapnak.

A szoftveres PWM-et én is lecseréltem hardveres PWM-re, és kiegészítettem egy akkumulátor védelemmel is és egy akku feszültség visszajelzéssel is.

Az alkalmazott NiMh akkukat 1V alatt nem tanácsos használni, 0,9V alá pedig semmiképp sem szabad meríteni, így 4V-os feszültség alatt a motor és szervó tiltva vannak.

A WiFi-s modul ettől függetlenül még működik, így az okostelefonon látható a leállás oka és fel lehet tölteni az akkukat.

Ahhoz hogy a nodeMCU mérni tudja a tápfeszültséget egy 330k ellenállást kellett forrasztani a Vin és az A0 lábak közé. A mérhető feszültség tartomány 0-6,5V közötti.

A motor PWM vezérlése miatt, alacsony sebességtartományban a feszültségnövelő DC-DC átalakító kimenete 9V-ról akár 15V-ig is felment, így a motorra egy 33nF/100V fóliakondenzátor,a DC-DC modul kimenetére pedig egy 4,7uF/50V elektrolit kondenzátor került.


img_3758_resize.JPG

A vezérlő szoftver mindössze egyetlen init.lua file-ból áll, a könnyű kezelhetőség miatt a nodeMCU Wifi hotspot-ként (Access Point-ként) működik. (az egyszerűség kedvéért a jelszó ugyanaz, mint az SSID: RabaSteiger) Mindössze kétféle utasítást fogad: sebesség és kormányzás, valamint egy információt ad: mért akku feszültség.

Rövid kis videó az elkészült traktorról:


Felhasznált alkatrészek:

A traktor újra életre kelt, szépen teszi a dolgát, jár-kel, de a sebességét kicsit korlátozni kellett, így a motor 9V-os tápfeszültsége 7,3V-ra csökkent.

A kezdéshez egy kis segítség, mert én is nehezen szedtem össze az infókat:

A NodeMCU készhezvételét követően AT módban van, először firmware-t kell rá tenni. Ehhez az ESP8266Flasher.exe-t használtam.

Ezután készíttettem egy firmware-t a https://nodemcu-build.com/ oldal segítségével. Ezután két firmware-t kaptam, egyik nevének végén integer van, a másiknak float, én a float-ot használtam.

esp8266flasher_1.png

A firmware feltöltéséhez nem szükséges semmilyen I/O-t összekötni, a nodeMCU (ESP8266-12E) (és a wemos D1 mini is) áramköri kialakítása megoldja ezt helyettünk, egyszerűen csak a Flash(F) gombra kell kattintani.


esp8266flasher_2.png

Végül az ESP chip explorer-t kell letölteni a https://esp8266.ru/esplorer/ oldalról.
A program elindítása után COM port nyitás jön (nagy Open gomb megnyomás 115200 baud sebesség mellett), meg kell nyitni az init.lua file-t és a Save to ESP gombra kell kattintani.

A programozás ezzel kész is.

A program sok comment-et tartalmaz, további kérdésekre ott található a válasz, letöltéséhez kattinst ide.

Laci

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://butykoltem.blog.hu/api/trackback/id/tr8212023409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bati67 2016.12.05. 21:25:41

Hááát... Le a kalappal!!! :-)

És hogyan kanyarodik?

LaciC 2016.12.06. 07:38:45

@bati67: A szervo a fülke alatt van, két "kötél" köti össze a hátsó résszel, ahogy a szervo fordul, úgy mozdul a hátsó rész.
A hátsó kerekek egymástól függetlenül forognak, elöl pedig a differenciálmű miatt akár álló helyzetben is beáll a kívánt pozícióba.

Userbh 2017.01.22. 16:09:21

Szia Szeretnék én is egy ilyen átalakítást eszközölni és megvan a jó alapgépem egy Ferrari, kérdezem hogy ios re milyen távirányító program létezik amit fizetés nélkül lehetne használni ? és tud kommunikálni evvel az esp 8266 al ?

Fody75 2020.03.14. 09:56:38

Sziasztok!

Érdeklődök, hogy vállal valaki esetleg ilyen átépítést? Persze nem ingyen kérném. Ugyanilyen "Elektromos Traktor"-om van, csak a régi vezetékes, bovdenes, távirányítója nincs meg, állapota szép (doboza is megvan) mechanikusan működik (differenciálmű, motor stb., megy ha áramot kap, csak irányítani nem lehet). Első tulaja vagyok 84-óta :-).
süti beállítások módosítása