Bütyköltem

Néha mindenféle érdekes dolgokat rakok össze otthon, melyek egy része talán másokat is érdekelhet.

TIVEDA

  • Így előzd meg a büntetést!Ti megszoktátok már a VÉDA kapukat az utakon? Hogy jövet-menet figyelik mindent jól csináltok-e, nem telefonáltok, nem érintitek a záróvonalat, és azonnal megálltok, ha sárgára vált a jelzőlámpa? Hogy...
  • Így működik a TIVEDAMivel a TIVEDA-ban használt ESP8266 összesen 96Kbyte rammal rendelkezik, aminek nagy részét az alap rendszer elfoglalja, ezért az iGO-val vagy a Waze-el ellentétben nem volt lehetőségem arra, hogy...
  • Kijelzőt a TIVEDáraTegnap kaptam ezt a kis videót, ahol egyik olvasóm mutatja meg, hogy kis átalakítással akár egy OLED kijelző is ráköthető a TIVEDára, ami így már a pontos sebességet és időt is ki tudja jelezni. A...
  • TIVEDA firmware feltöltésElkészültem végre az ígért videóval a TIVEDA szoftver feltöltéséről. A Wemos D1 mini a CH340 meghajtót igényli. Ezt windowshoz itt találjuk meg, ha telepítettük, akkor csatlakoztatás után egy új COM...
  • TIVEDA beépítéseAmikor az elkészült TIVEDA-t szeretnénk fixen beszerelni egy járműbe, az első probléma, amit meg kell oldani, az az, hogy a jármű áramellátása általában 12 voltos (ritkábban 6), a mi vezérlőnk viszont...
  • Ti küldtétekAz elmúlt napokban egyre több visszajelzést kapok olyanoktól, akik a korábbi cikkem alapján megépítették saját TIVEDA készüléküket. Ezekből osztanék meg párat veletek, háthat lesznek olyanok, akik...

Friss topikok

Linkajánló

Okmányiroda, kormányablak időpontfoglalás térképen. Ha hivatali ügyet kell intézned, érdemes itt kezdened.

Ha kiváncsi vagy melyik izzót éri meg megvenni, akkor próbáld ki a másik oldalamat is!

Also check out my light cost calculator site!

TIVEDA beépítése

2016.09.10. 23:23 Mr. Big

Amikor az elkészült TIVEDA-t szeretnénk fixen beszerelni egy járműbe, az első probléma, amit meg kell oldani, az az, hogy a jármű áramellátása általában 12 voltos (ritkábban 6), a mi vezérlőnk viszont 5V-nál többet nem tolerál.

Ezért egy feszültség átalakítóra (step down converter) lesz szükségünk, ilyen lehet például az, amit a korábbi írásomban is linkeltem. Ha esetleg valaki több darabot rendelne, vannak 10-es és 20-as csomagok is, jóval olcsóbban.

Bekötése nagyon egyszerű. Négy csatlakozót találunk rajta: IN+, IN-, OUT+, OUT-, melyek közül az IN+ és IN- pontokra kötjük a tápforrás pozitív és negatív vezetékét, majd a potenciométerrel beállítjuk a kimeneti feszültséget (mielőtt még rákötnénk a vezérlőre!)

img_1821.JPG

A beállított kimeneti feszültség az 5V-nál kevesebb is lehet amíg a 3.3V-ot meghaladja, de több ne nagyon.

Ezután az OUT+ lábat a vezérlő 5V, az OUT- lábát pedig a G bemenetre kötjük. Rajzon ez valahogy így néz ki:

tiveda_tap_bb.png

Autóban a készüléket szinte bárhova elhelyezhetjük a műszerfal alatt, ha felette csak műanyag elemek találhatóak. Válasszunk ki egy biztos pontot, amihez gyorskötözővel rögzíthetjük.

Tápellátást a biztosíték táblából tudunk szerezni ezzel az elmés eszközzel:

370810018.jpgMegjegyzés: a linkelt változat nekem nem volt igazán jó minőségű: lötyögött az autó fogalaltában, a biztosítékokat viszont alig lehetett beleerőltetni. Az üzletben kapható egy pár száz forinttal drágább változat, ami nekem lényegesen jobb minőségűnek bizonyult. Ha esetleg tud valaki olyan beszerzési forrást, ahol olcsóbban, jobb minőségűt lehetne kapni, az kérem ossza meg a hozzászólások között.

A biztosíték tartóban válasszunk ki egy biztosítékot, ami nem túl kritikus rendszert lát el és csak gyújtás alatt kap áram ellátást. Ilyen lehet például hátsó ablaktörlő, vagy ablakemelők, ülésfűtés, stb. Vegyük ki a biztosítékot, és a helyére kell betenni ezt az átkötést, majd a lábakhoz közelebbi csatlakozóba visszahelyezzük az eredeti biztosítékot, a másikba pedig tegyünk egy 5A biztosítékot, ami a mi áramkörünket védi majd.

FIGYELEM: ne nyúljunk olyan biztosítékhoz, ami életmentő rendszereket lát el, mint például az ABS, ESP, légzsákok, szervók. Noha minimális az esélye annak, hogy bármit is elrontsuk ezzel a módszerrel, de vegyük figyelembe, mi történhet, ha menet közben a barkácsolásunk miatt kiesik az adott rendszer.

Győződjünk meg továbbá arról, hogy az adott biztosíték csak gyújtás alatt kap áramellátást, mert a TIVEDA egy gyengébb akkumulátort két-három nap alatt lemeríthet.

A piros vezetékre ezután ráköthetjük az áramkörünk pozitív vezetékét. Beszerelve ez valahogy így néz ki:

img_20160825_090554.jpg


img_20160612_111109.jpgA negatív vezetéket a karosszéria tetszőleges fém pontjára ráköthetjük. A biztosíték tábla környékén szoktak lenni könnyen elérhető szoknyás csavarok, mint itt a jobb oldalon látható.Ezt leoldva alá tudjuk rögzíteni az eszközünk negatív bemenetét.

A ledeket helyettük el egy nekünk tetsző helyre. Ha van az autóban vakdugó, akkor akár ebbe is belefúrhatjuk, ez legalább egyszerűen cserélhető, ha vissza akarnánk állítani az eredeti állapotot.

Végül a kábeleket rögzítsük, ideális esetben másik kábelköteghez. Ne hagyjuk őket szabadon mozogni, különösen fém alkatrészekhez ne dörzsölődhessenek, mert ez gyorsan meghibásodáshoz vezethet.

Ha büszkék vagytok az eredményre, küldjetek képet bátran!

27 komment

Címkék: autó diy beépítés esp8266 tiveda

A bejegyzés trackback címe:

https://butykoltem.blog.hu/api/trackback/id/tr3711693739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Opel-es Szilix 2016.09.11. 17:49:50

Köszönjük Mr. Big, nagy segítség szuper leírás! :)

antidogma 2016.09.12. 13:29:36

Érdeklődnék a cikk írójánál, illetve annál akinek van tapasztalata a neten rendelhető GPS modullal a pontos tipus:
VK2828U7G5LF TTL Ublox GPS Module With Antenna két verzióban kapható . Van: 1-5 HZ és 1-10Hz adat frissítésű. Az 1-10Hz-es jó-e, a cikkben megjelentetett felhasználásra? Gondolom a sűrübb frissítésű jobb lehet, de esetleg más különbség is lehet belül...

Övönaluli Lali (törölt) 2016.09.26. 17:11:34

@antidogma: Szia, nekem is 1-10Hz-es jön 1-2 napon belül. Jelzem majd, hogy sikerült az összekötés - az ESP8266-ost már felprogramoztam.

AMILIO1510 2016.09.28. 17:55:44

@Övönaluli Lali: én ma raaktam össze az 1-10el és müködik!

ferrit 2016.09.30. 23:34:52

Csak óvatosan a mini táp modullal. Rendeltem hármat, ma jött meg. Kipróbáltam és mindhárom modul terhelés nélkül nagyon forró volt. A beállított 5V-ot nem tartotta stabilan, ha változtattam a bemeneti feszültségét. Rámértem szkóppal és egy nagy gerjedés volt a kimeneten. Az egyik modulból elkezdtem kiszedni és megmérni a nagyobb alkatrészeket. Kiderült, hogy a ki- és bemeneten levő kerámia kondi valami embertelen gagyi, attól vacak az egész. Kicseréltem azokat egy-egy 10uF / 35V-os kerámia kondira és megjavultak a tápmodulok.

Övönaluli Lali (törölt) 2016.10.05. 09:01:19

@AMILIO1510: Nagyszerű, köszi az infót. Nekem tegnap jött meg a GPS modul, így csak most tudom összeszerelni a dolgokat. Jelentkezem a fejleményekkel :)

Övönaluli Lali (törölt) 2016.10.05. 13:16:28

@AMILIO1510: Összeraktam, hibátlanul működik az 1-10-zel is. :)

jani57 2016.10.12. 07:34:05

@ferrit: Megerősítem, vigyázni kell a mini táppal.
Vettem én is 2 db-ot belőle, azt tapasztaltam hogy terhelés nélkül beállítottam 5 voltra, aztán rákötöttem a Wemost, terhelve is megmértem, 5,77 voltot adott le. Azt hittem elmozdult a trimmer, de nem. Ha kikötöm terhelés nélkül megint 5V, terhelve 5,77V. Végül beállítottam terhelés nélkül 4,2V-ra, terhelve így 5V.

tele1 2016.10.12. 08:10:19

@jani57: Én nem merném így használni. Ha változik a bemenő feszültség (12V), akkor változik a kimenő is. Ráadásul terhelés függően is ugrálni fog a kimenő feszültség. Pl. a zümmer és a LED-ek villogása kb. 100mA terhelésváltozást okoz, ettől össze-vissza fog kóvályogni az 5V :-(

Ha kézzel megérinted a mini tápon a tekercset (a legnagyobb négyszögletes alkatrész), az nem forró? Mert rendes működés esetén még csak nem is langyosodik.

jani57 2016.10.12. 10:34:14

@tele1: Nem forró a tekercs csak langyos. Szerintem így nincs veszély mert induláskor mértem a feszültséget, nem ugrik 5V fölé. 5V-ról nekem nem megy semmi mert ledeket nem használok, a Wemosnak meg saját 3,3V-os regulátora van. Azt, hogy a bemenő feszültségtől mennyit változik nem mértem.

Mr. Big 2016.10.12. 10:45:55

@jani57: én is gyakran 5V alatt használom. 3.3V és 5(plusz ráadás) között lehet mozogni szabadon.

@tele1: tudtuk esetleg más olcsó, egyszerű alternatívát? A stab kocka beszereléséhez már kell egy próbapanel, meg két kondi, ami azért sokakat megijeszt. Van egy picit nagyobb, hasonló tápegység, nem tudom azzal van-e tapasztalatotok.

jani57 2016.10.12. 11:42:32

@Mr. Big: Ha erre gondolsz most vettem 10db ilyet:

www.ebay.com/itm/191736123869?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ennek nem ugrál felfele a feszültsége, inkább lefelé rugalmas. Finoman szabályozható, csak hát a mérete 43 x 21 x 14 mm.

Mr. Big 2016.10.12. 11:54:18

@jani57: igen az sajnos a legtöbbeknek túl nagy lehet. Majd még az electrodragonról nézegetek:
www.electrodragon.com/product-category/modules/power-module/buck/
Úgy tűnik, ők legalább értenek is az leketronikához, nem csak eladják.

Mr. Big 2016.10.12. 12:02:04

Egyébként ezt nézegettem még sokat, nagyjából ugyanaz, csak kicsit nagyobb. Más fórumokon jókat írtak róla, persze nem sokat jelent, hogy egy éve milyen volt, azóta optimalizálhattak a költségeken.
www.banggood.com/5Pcs-Mini-DC-DC-Converter-Adjustable-Power-Supply-Step-Down-Module-p-951165.html?rmmds=search

tele1 2016.10.13. 09:03:09

@Mr. Big: Maga a táp IC ugyanaz az a többi helyen kapható modulnál is. Sajnos itt egy vacak kondival ellátott szériába botlottunk. Sajnos nincs ötletem egyszerű alternatívára.

2016.10.24. 21:38:24

Összedobtam, egy autós töltő elektronikáját akasztottam rá, de nem akar menni. Mikor 12 voltot adok neki akkor világít a két riasztás led, de ha usb-ről adom neki az 5 voltot, akkor megy normálisan.
Mi lehet a probléma? Terheletlen 5.11 voltot ad le a töltő, a wemos adatlapja szerint az 5.7 voltot is bírnia kellene..

Mr. Big 2016.10.24. 23:38:19

@Streamer: számítógépről működik, az autós töltőről nem? Az 5.11V-nak nem kellene gondot okoznia.
Az, hogy világít a két kék led, mit jelent? Teljes fényerővel, vagy csak halvány "parázslik"? Közben a státuszled, mit csinál? Csipogni esetleg csipog valamit?

Esetleg terhelten is megmérhetnéd a bemeneti feszültséget, hogy nem esik-e le.

Streamer (törölt) 2016.10.25. 11:14:31

@Mr. Big: igen, usbről tökéletesen működik, 12 voltról ugyan úgy megy, de a riasztás ledek folyton világítanak teljes fényerővel. A státuszled villog 15 másodpercenként, mikor keresi a gpst pulzál, csak akkor csipog mikor kell neki. Otthon rámérek terhelten feszre.

Mr. Big 2016.10.25. 13:14:17

@Streamer: akkor az lehet a gond, hogy már kicsit magas a feszültség a kék ledeknek, és kinyitnak. A wemos csak 3.3V-ra viszi fel a lábat, amire a kéket kötöd, a másik lába pedig 5V-on van. Ezért alapesetben 1.7V körül van a leden, amitől még nem világít, mert a kék ledeknek általában 3.3V kell. De ha nem ennyi a nyitó feszültsége, hanem csak 2V körül, mint más hasonló ledeknek, akkor lehet, hogy 5.2-5.3V-nál már világít.
Hol vetted a kék ledet, van hozzá datasheet?
Megpróbálhatod átkötni őket 3.3V-ra, mint a pirosat, mert ha USB-n így is villog, akkor, ezek nem 3V-osak.

Streamer (törölt) 2016.10.25. 13:36:59

@Mr. Big: igen, nyitófesz 1.8-2V. Akkor veszek másik ledet :) Fene se gondolt volna erre, köszönöm válaszod és a kapcsolást.

Mr. Big 2016.10.25. 14:42:46

@Streamer: átkötheted őket 3.3V-ra, és akkor rendben lesz. Eggyel kevesebb vezeték is elendő ekkor

Streamer (törölt) 2016.10.25. 21:17:02

@Mr. Big: már vettem másikat, be is kötöttem, jelentem működik! A többiek nevében is köszönöm, hogy megosztottad velünk ezt a kapcsolást.
Mondjuk a doboz amit választottam elég szűkös, ugyan girbe-gurba vezetékekkel, de befértem. Majd lehet hogy még egy micro usb-vel is kiegészítem a 12V mellé, hogy teljes legyen a kép.
drive.google.com/open?id=0B8KiSmTp0ywXOHhNd2x5WFFpSm8

Rogello 2016.11.15. 13:17:57

@Mr. Big: Nekem is megjöttek a modulok. A kis tápnál én azt tapasztaltam hogy alapból 60-70mA-t vett fel ha 5V-ra állítottam,és melegedett. Próbálkoztam én is a kondicserével, de nem sok eredménnyel járt. Szerintem a probléma az hogy egyszerűen nagyfrekis jelet ad a kimenetére emiatt melegszik, mivel a kondi mint terhelés van rajta. Én levettem a kimeneti kerámiakondit, tettem rá sorba a +kimenetre egy 1N4007 -es szilícium diódát (valószínűleg jobb lenne egy schottky dióda)így szaggatott egyenáram jön le róla és arra tettem a 10uF-os kondit, így nekem nem melegszik. Tettem egy 1Kohm-os tehelést a kimenetére amíg beállítottam az 5V-ot.

Rogello 2016.11.15. 15:59:58

A táp így sem stabil, terhelésre leesik a feszültség, a megoldást még keresem.

Rogello 2016.11.22. 16:11:27

Utánanéztem a GPS modul(VK2828u7G5LF)
( github.com/CainZ/V.KEL-GPS/blob/master/VK2828U7G5LF%20Data%20Sheet%2020150902.pdf ) adatlapja alapján elvileg 3,3V-tól 5,5V-ig használható. A D1 Mini 3,3V-os tápja 500mA-t bír az adtlapja alapján.

Big Dog 2017.04.11. 10:03:12

Sziasztok!

Megépítettem/beépítettem, tökéletesen működik! Ezer köszönet mindenkinek!

www.kephost.com/image/wWy5

BaLaci64 2017.08.08. 01:03:21

Sziasztok!

A cikkben említett bypass-t találtam az Ali-n ( www.aliexpress.com/item/Mini-Small-Big-1PC-ACS-J-Add-A-Circuit-Piggy-Back-Pluggable-Standard-Blade-Tap-Holder/32819853540.html )
1 dollár, szerintem elfogadható ár, bár a minőségét még nem tudom, csak most rendeltem meg.
süti beállítások módosítása