Amikor az elkészült TIVEDA-t szeretnénk fixen beszerelni egy járműbe, az első probléma, amit meg kell oldani, az az, hogy a jármű áramellátása általában 12 voltos (ritkábban 6), a mi vezérlőnk viszont 5V-nál többet nem tolerál.
Ezért egy feszültség átalakítóra (step down converter) lesz szükségünk, ilyen lehet például az, amit a korábbi írásomban is linkeltem. Ha esetleg valaki több darabot rendelne, vannak 10-es és 20-as csomagok is, jóval olcsóbban.
Bekötése nagyon egyszerű. Négy csatlakozót találunk rajta: IN+, IN-, OUT+, OUT-, melyek közül az IN+ és IN- pontokra kötjük a tápforrás pozitív és negatív vezetékét, majd a potenciométerrel beállítjuk a kimeneti feszültséget (mielőtt még rákötnénk a vezérlőre!)
A beállított kimeneti feszültség az 5V-nál kevesebb is lehet amíg a 3.3V-ot meghaladja, de több ne nagyon.
Ezután az OUT+ lábat a vezérlő 5V, az OUT- lábát pedig a G bemenetre kötjük. Rajzon ez valahogy így néz ki:
Autóban a készüléket szinte bárhova elhelyezhetjük a műszerfal alatt, ha felette csak műanyag elemek találhatóak. Válasszunk ki egy biztos pontot, amihez gyorskötözővel rögzíthetjük.
Tápellátást a biztosíték táblából tudunk szerezni ezzel az elmés eszközzel:
Megjegyzés: a linkelt változat nekem nem volt igazán jó minőségű: lötyögött az autó fogalaltában, a biztosítékokat viszont alig lehetett beleerőltetni. Az üzletben kapható egy pár száz forinttal drágább változat, ami nekem lényegesen jobb minőségűnek bizonyult. Ha esetleg tud valaki olyan beszerzési forrást, ahol olcsóbban, jobb minőségűt lehetne kapni, az kérem ossza meg a hozzászólások között.
A biztosíték tartóban válasszunk ki egy biztosítékot, ami nem túl kritikus rendszert lát el és csak gyújtás alatt kap áram ellátást. Ilyen lehet például hátsó ablaktörlő, vagy ablakemelők, ülésfűtés, stb. Vegyük ki a biztosítékot, és a helyére kell betenni ezt az átkötést, majd a lábakhoz közelebbi csatlakozóba visszahelyezzük az eredeti biztosítékot, a másikba pedig tegyünk egy 5A biztosítékot, ami a mi áramkörünket védi majd.
FIGYELEM: ne nyúljunk olyan biztosítékhoz, ami életmentő rendszereket lát el, mint például az ABS, ESP, légzsákok, szervók. Noha minimális az esélye annak, hogy bármit is elrontsuk ezzel a módszerrel, de vegyük figyelembe, mi történhet, ha menet közben a barkácsolásunk miatt kiesik az adott rendszer.
Győződjünk meg továbbá arról, hogy az adott biztosíték csak gyújtás alatt kap áramellátást, mert a TIVEDA egy gyengébb akkumulátort két-három nap alatt lemeríthet.
A piros vezetékre ezután ráköthetjük az áramkörünk pozitív vezetékét. Beszerelve ez valahogy így néz ki:
A negatív vezetéket a karosszéria tetszőleges fém pontjára ráköthetjük. A biztosíték tábla környékén szoktak lenni könnyen elérhető szoknyás csavarok, mint itt a jobb oldalon látható.Ezt leoldva alá tudjuk rögzíteni az eszközünk negatív bemenetét.
A ledeket helyettük el egy nekünk tetsző helyre. Ha van az autóban vakdugó, akkor akár ebbe is belefúrhatjuk, ez legalább egyszerűen cserélhető, ha vissza akarnánk állítani az eredeti állapotot.
Végül a kábeleket rögzítsük, ideális esetben másik kábelköteghez. Ne hagyjuk őket szabadon mozogni, különösen fém alkatrészekhez ne dörzsölődhessenek, mert ez gyorsan meghibásodáshoz vezethet.
Ha büszkék vagytok az eredményre, küldjetek képet bátran!