Bütyköltem

Néha mindenféle érdekes dolgokat rakok össze otthon, melyek egy része talán másokat is érdekelhet.

TIVEDA

  • Így előzd meg a büntetést!Ti megszoktátok már a VÉDA kapukat az utakon? Hogy jövet-menet figyelik mindent jól csináltok-e, nem telefonáltok, nem érintitek a záróvonalat, és azonnal megálltok, ha sárgára vált a jelzőlámpa? Hogy...
  • Így működik a TIVEDAMivel a TIVEDA-ban használt ESP8266 összesen 96Kbyte rammal rendelkezik, aminek nagy részét az alap rendszer elfoglalja, ezért az iGO-val vagy a Waze-el ellentétben nem volt lehetőségem arra, hogy...
  • Kijelzőt a TIVEDáraTegnap kaptam ezt a kis videót, ahol egyik olvasóm mutatja meg, hogy kis átalakítással akár egy OLED kijelző is ráköthető a TIVEDára, ami így már a pontos sebességet és időt is ki tudja jelezni. A...
  • TIVEDA firmware feltöltésElkészültem végre az ígért videóval a TIVEDA szoftver feltöltéséről. A Wemos D1 mini a CH340 meghajtót igényli. Ezt windowshoz itt találjuk meg, ha telepítettük, akkor csatlakoztatás után egy új COM...
  • TIVEDA beépítéseAmikor az elkészült TIVEDA-t szeretnénk fixen beszerelni egy járműbe, az első probléma, amit meg kell oldani, az az, hogy a jármű áramellátása általában 12 voltos (ritkábban 6), a mi vezérlőnk viszont...
  • Ti küldtétekAz elmúlt napokban egyre több visszajelzést kapok olyanoktól, akik a korábbi cikkem alapján megépítették saját TIVEDA készüléküket. Ezekből osztanék meg párat veletek, háthat lesznek olyanok, akik...

Friss topikok

Linkajánló

Okmányiroda, kormányablak időpontfoglalás térképen. Ha hivatali ügyet kell intézned, érdemes itt kezdened.

Ha kiváncsi vagy melyik izzót éri meg megvenni, akkor próbáld ki a másik oldalamat is!

Also check out my light cost calculator site!

Kerékpár lámpa merevlemezből

2013.07.15. 09:00 Mr. Big

lead.jpgLegutóbb egy öreg biciklibe próbáltam meg életet lehelni, minimál költségvetésből. Bár csak városban szándékozom használni, nem volt kérdés, hogy kell rá világítás is, mert bár én látok, engem nem biztos hogy látnak.

Az elemes megoldásokat nem szeretem, mert az elem mindig pont akkor fog lemerülni, amikor használni szeretném, és egy csomó mérgező szemetet is termelek vele. No meg, a jó öreg lámpatesteket is meg akartam hagyni, mert teljesen máshogy néz ki tőle a gép.

A dinamókkal meg az a baj, hogy nehéz tekerni őket, és ha nem kapok erősített oldalfalú gumit, akkor azt is szétszedi.

Viszont volt egy régi ötletem, hogy hogyan lehetne a dinamót úgy átalakítani, hogy az a kerékhez ne érjen hozzá, így nem koptatja a gumit, és sokkal kevésbé lassítja a forgását.

Az egész gyakorlatilag egy kifordított dinamó: a mágneseket a kerékre rögzítjük, míg a tekercset a vázon rögzítjük úgy, hogy a mágnesek elhaladjanak előtte. Persze ez nem csak nekem jutott eszembe, a Reelight meg is csinálta bedobozolva, polcról levehetően. Ez megnyugtatott, hogy érdemes nekem is elkezdeni hasonlóval kísérletezni.

Lényegében három dologra volt csak szükségem: erős mágnesre, tekercsre, és nagy fényerejű ledekre.

A tekercseket régi relék szétbontásával könnyen ki lehetett nyerni. Itt csak azzal kellett vigyáznom, nehogy a vékony rézdrót megszakadjon, mert igen nehéz hozzájuk férni, vagy javítani.

rele_egyben_es_szetbontva.jpgbaloldalon a relé egyben, jobb oldalon pedig már a tekercs kiszerelve

Erős mágnesek beszerzése elsőre nehezebbnek tűnt, de aztán találtam egy jó tippet itt: a merevlemezekben található fejpozícionáló mágnesek bivaly erősek, ráadásul az alakjuk is ideálissá teszi őket, hogy a kerékpár küllőire szereljük. Szerencsére volt is itthon pár elfekvő, tönkrement winchesterem, amiknek szétbontása után jópár mágnessel gyarapodtam. Tipp: nem érdemes kipróbálni, hogy egymáshoz mennyire vonzódnak, mert nagyon nehéz szétszedni utána őket.

magnesek.jpga kiszerelt mágnesek

Ezután már csak a megépítés maradt. A mágneseket alumínium lapokkal szorítottam rá a küllőkre, míg a tekercseket a korábbi dinamó tartó helyére szépen fel lehetett csavarozni. Ügyelni kellett arra, hogy a mágnesek kellően közel legyenek a tekercsekhez ahhoz, hogy kellő áramot indukáljanak, ugyanakkor túl közel sem jó tenni, mert akkor képesek magukra rántani a tekercset, ami főleg menet közben nem lenne kellemes.

felszerelve_kozeli.jpgmágnes és tekercs rögzítve

Az első és a hátsó lámpát két független áramkörként építettem meg úgy, hogy az első kerék az első, a hátsó a hátsó lámpát látja el árammal. Így "hibatűrő", és kevesebbet is kellett vezetékezni.

Mindkét lámpába három fehér fényű led került, de az áramkörüket eltérően alakítottam ki. Így egyrészt kipróbálhattam többféle kapcsolást is, és kicsit a funkciójuk is más. Tudni kell továbbá azt is, hogy a tekercs két ellentétes polaritású impulzust ad ki, amikor a mágnes elhalad előtte. Mivel a led csak adott polaritás mellett világít, ezért a kapcsolásokkal igyekeztem mindkét impulzust kihasználni.

Az első lámpa csak villog, oly módon, hogy az egyik led mindkét impulzusra felvillan, a másik kettő pedig csak az egyik illetve a másikra. Ehhez két ledből és két további diódából egy graetz kapcsolást építettem, a harmadik led pedig annak a kimenetét kapja meg.

elso_lampa.jpgelső lámpa kapcsolási rajz, elektronika, és összeszerelve, a ledek épp kivehetőek a búra alatt

A hátsó lámpában kicsit több hely lévén lehetőségem volt arra, hogy egy kondenzátort is beépítsek. Ezzel a célom a reelight lámpákhoz hasonló működés kialakítása volt: amíg két led felváltva villog, addig a harmadikat a kondenzátor hajtja meg, így az folyamatosan világít, és kis ideig még megállás után is látható. Egy led persze nem sok, de így is több, mint amit egy hagyományos dinamóval kapnék. Kondenzátorból kiválasztottam a lehető legnagyobb kapacitásút, ami még pont befért a lámpatesbe, ezzel nagyjából tele is lett. Kívülről viszont alig látható az átalakítás.

hatso_lampa.jpghátsó lámpa elektronika, kapcsolási rajz és összeszerelt állapot

A lenti két videón működés közben is láthatóak. A villogás valójában egyenletes, de a kamerának néhol már túl gyors volt.

17 komment

Címkék: kerékpár lámpa bicikli led merevlemez elektronika diy

A bejegyzés trackback címe:

https://butykoltem.blog.hu/api/trackback/id/tr115404364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crix 2013.07.15. 15:47:04

Egy nem túl nagy kondi felhasználásával akár folyamatosan is világíthatna.

Mr. Big 2013.07.15. 15:50:11

szia,
igen a hátsóba raktam is be. Nálam a 4.2mF-nél nagyobb kapacitású a fizikai méretei miatt már nem fért el, ez kb fél perc alatt merül le. De amíg tekerek, addig teljesen folyamatos.

dukeekud 2016.05.09. 10:01:20

Tobb, kisebb kondenzatort kell beletenni.
1000 mikrosokbol, lehet hogy 10 darab is beleferne.

gszabo1 (törölt) 2016.05.09. 10:34:04

alapjaiban hibás a rendszer, túl nagy a küllőre szerelt forgórész súlya.

xporolyke 2016.05.09. 10:53:05

@gszabo1: a video alapjan a rendszer mukodik es mihez nehez par magnes korbe a kereken? Ha van konstruktiv javaslat, hajra!

Phteven 2016.05.09. 10:53:57

@gszabo1: Kettőt kell feltenni, vagy négyet.

Megjegyzem, én inkább ceruza akkukat használnék, amiket ezzel az elektronikával töltenék (természetesen igény esetén kiegészítve az áramkört), ebben az esetben esti használat közben nem okozna gondot, ha meg kell állni a bicóval. Vagy valami nagyobb kapacitású kondenzátort. Kis feszültségű kivitelben a méretük is kicsi a nagy kapacitás ellenére.

György Móra 2016.05.09. 11:20:29

Hello!

En anno epitettem egy nagyon hasonlot, filmes dobozba kerult az elektronika: (rele, nagykapacitasu lapos kondenzator). Joval bonyolultabbra sikerult az egesz kapcsolas, buck-boost ledmeghajto aramkorrel, meg a nagykapacitasu pufferrel, ugyanis en szerettem A rogzitesnel buktam el. Ugyanigy wichestermagneseket hasznaltam. A vegcelom az volt, hogy olyan rendszert csinaljak, ahol nincs magnes a kullon, hanem a rele magja egy nagyon eros rudmagnes melett helyezkedik el, es a kullok athaladasakor zarodnak a magneses erovonalak. Joval kisebb impulzusok keletkeznek igy, de joval gyakrabban (jo sok kullo van, bar kb a negyeduk halad el jo pozicioban). Azt hiszem eloveszem ujra a dolgot.

Gabor Ventilla 2016.05.09. 11:30:36

Ezt a megoldást 5-10 évenként találjuk fel, japánok, koreaiak, magyarok... Nem értettem, miért nincs elterjedve. A súlyára tippeltem, de ezek szerint az sem nagy. Másik hiba az összeköszörülés lehet, nem írtad mekkora távolságot alkalmaztál.

Teresia Hegedus 2016.05.09. 11:43:22

@xporolyke: Látszik, hogy nem vagy mérnök. Működik és működni is fog mint biciklilámpa, csak éppen biciklizni nem lehet majd vele. A forgórész ugyanis nagyon nehéz, emiatt a kerék is rémesen kiegyensúlyozatlan lesz. Próbálj meg 35-40 km/h-val gurulni lefele egy lejtőn, csak a szelep súlya is rázni fogja a kormányt. Egy ilyen régi csepel biciklivel pedig nem lehetetlen a 60-65 km/h sem, ott egy ilyen súly akár a kormányt is kirázza a kezedből.

De ha már javaslat: Lehetne kettő mágnest rögzíteni a kerék átellenes oldalára, valami könnyebb módon, mondjuk gyorskötözővel. Ekkor a villogás is gyorsabb lenne, és valamivel jobb egyensúlya lenne a keréknek is.

Mr. Big 2016.05.09. 11:52:56

@Gabor Ventilla: a távolság durván 2-3mm.

10 éve gondolom még az energiatakarékos világítótestek hiányoztak. A mai nagy fényerejű ledeknek viszont már nincs szükségük annyi energiára, amit egy klasszikus dinamó előállít. - Hiszen ez is csak egy gyenge dinamó, kifordítva.

Hátrányai:
- rángatja a küllőket - ezért érdemes lehet több küllőt összefogni, illetve közelebb tenni a kerékagyhoz / felnihez
- kétség kívül teher a forgórészen. Aki tizedgrammra centirozza a kerekei, ne álljon neki
- az olcsó villogók fényerejét hozza. Ahol nincs közvilágítás, ott mindenki használjon komolyabb lámpát!

@Teresia Hegedus: három mágnest tettem fel, mert így adják ki a küllők szimmetrikusra. 25-30-nál nem ráz, többel meg amúgy sem merek menni ezzel a géppel. Azt szeretem benne, hogy a dinamókkal ellentétben észre sem lehet venni, hogy ott van.

A rögzítésnél arra kell ügyelni, hogy ne lógjon, mert ha összeakad a tekerccsel, abból csúnya nagy bukta lehet.

Teresia Hegedus 2016.05.09. 12:13:47

@Mr. Big: Szerintem pikkpakk leüti a tekercset, nem fogsz elesni. A gond akor van ha a tekercs keveredik be a küllők közé.

Minnél messzebb teszed a kerékagytól vagyis közelebb a felnihez, annál nagyobb az erőkar annál jobban ráz (cserében viszont több a lendülete). A te esetedben a dinamó rögzítése viszont fix, nem lehet játszani a mágnes(ek) pozíciójával.

Mr. Big 2016.05.09. 12:16:54

@Teresia Hegedus: köszönöm. A lendülettel nincs probléma, még a biciklit tolva is működik. A reelight is egészen a kerékagy közelébe helyezi el a mágnest.

Metálvörös 2016.05.09. 13:13:07

Tetszik a megoldás, esetleg valami mérésszerűség nem történt, hogy mennyire fékezi a kereket? (mondjuk egy jól csapágyazott keréknél, csak a tekercs helyzetét állítva)
Illetve hogy kb. mekkora a teljesítménye? Egy 1W-os power LED-et meg tudna hajtani? (lehetőleg nem villogó módban)

Mr. Big 2016.05.09. 13:51:33

@Metálvörös: nem érzékelhető a fékező hatása. Amit esetleg elvesz, azt bőven ellensúlyozza a nagyobb tömeg miatti "lendkerék" effektus.

1W-os power LED-nek nem sok esélyt adok, főleg folyamatos módban. Plusz azok elég érzékenyek szoktak lenni a túlfeszültségre, ezért egy stabilizáló áramkörre is szükség lehet. De ki kell próbálni, asztalon pár perc alatt összerakható egy prototípus.

harakiri576 2016.05.09. 16:32:31

Sok gyartonak, pl. shimano -nak, van elso kerekagyba epitett magneto -ja. Nekem van is, csak epp az elvileg a kerek elettartamara tervezett magneto zarlatos lett.

Egy ilyen spec. jobb lehet, mert javithato. A tengely/kerekagyban nem fersz hozza, szepen egy sima elso kerekke degradalodott sajna.

xporolyke 2016.05.09. 18:41:46

@Teresia Hegedus: ami latszik, hogy te nem ertelmezed a leirtakat. Hol irtak, hogy egy kiegyensulyozatlan magnes lifeg korbe-korbe? Magnesek! Sebaj, legkozelebb. En inkabb a tekercs melle dobnek egy reed relet, hogy egy specko alacsony sebesseget is merni kepes pontos sebessegmero funkcioval lehessen tuningolni, mondjuk ha toljak a Csepelt. Amugy 60-al menni ilyen cangaval meg ha lehetne is eleg badarsag lenne. Ezt nezni jo, meg szatyrot haza tolni.

Gazz 2019.05.09. 13:47:29

@György Móra: Szia! Érdekes elképzelés. Sikerült megvalósítani?
süti beállítások módosítása